Saturday, 4 February 2012

Asal cute kot..

Posted by karmilaillang at Saturday, February 04, 2012
Kenapa orang letak patung dekat bawah bumper belakang kereta?


Setelah sekian lama persoalan ini bermain dalam fikiran, baru hari ni tahu kenapa orang letak patung dekat bawah bumper belakang kereta. Kadang-kadang sampai berkulat anak patung tu kena seret dekat jalan. Antara andaian yang boleh dibuat mungkin diaorang nak bumikan aliran letrik kalau kereta kena kilat. Tapi rasa macam tak logik pulak sebab patung tu dibuat dari softy dan patung tu tak cecah pun di jalanraya.


Sebenarnya tradisi gantung patung dekat bumper kereta ni berasal dari budaya orang Thailand. Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat dia mati. Takut nanti dia menganggu orang yang memandu, terutamanya roh kanak-kanak, jadi mereka pasang anak patung. Roh kanak-kanak akan bermain dengan patung tu dan tidak menganggu pemandu..

Kita orang Malaysia ni, main ikut jer apa yang orang lain buat, samada sedar atau tidak. Benda ni dah kira khurafat, mungkin orang Malaysia yang gantung patung ni tak tahu mungkin, asal cute jak mesti nak ikut..
macam-macamla.. ^-^


kreditt : http://asraffjamaludin.blogspot.com

13 comments:

Cik Zai on 4 February 2012 at 10:21 said...

Pena juga tengok kereta yang buat macam ni....biasa orang letak rantai besi...tapi pelik juga kalau letak patung...

dyabunga on 4 February 2012 at 10:56 said...

tak pernah tgk org letak patung cm tu..
yang pic num 2 tu menakutkan je..

YaYaNsMuM on 4 February 2012 at 11:59 said...

Sabahan ka?akak pun sabahan, :)mmg nda penah nmpk lagi,1st time tgk. neway, slm perkenalan. :)

:: Cik Nur :: on 4 February 2012 at 12:40 said...

oo..begitukah ceritanya? baru tahu..tapi kadang2 tgk mcm kesian je patung yg tgantung tu kan..

singgah + follow sini.. ;)

..cik hana.. on 4 February 2012 at 15:03 said...

kalau hantu kanak2 boleh la nak main ngan patung tu...x kan hantu dewasa pun nak main patung jugak...hikhik....macam2 pemandu skrg ni yer.. :)

karmilaillang on 4 February 2012 at 15:12 said...

cik zai memang pelik, gantung rantai besi biasa dah tengok klu kereta rosak

karmilaillang on 4 February 2012 at 15:12 said...

tak pa la cik dyabunga, nanti tertengok dah tahu, sebb mengapa diaorang gantung patung tue

karmilaillang on 4 February 2012 at 15:15 said...

salam kenal kak yaya..ya sabahan, asal dr tawau tinggal kk, ada satu kereta tue waja ungu tinggal satu taman perumahan..dia gantung patung di kereta....bukan dia jak..budak satu rumah yang ada kereta memang adala patung tergantung di kereta dorang...pelik

karmilaillang on 4 February 2012 at 15:16 said...

terima kasi sudi singgh + follow, dtg la selalu :)
memang kelihatan kesian klu tali tue tersangkut dekt kepala patung tue

karmilaillang on 4 February 2012 at 15:17 said...

:D ntahla kepercayaan tue yang macam2 cik hana

= RATU CRiSTAL on 4 February 2012 at 22:52 said...

Memang khurafat kalo ada kepercayaan macam tu...kat Malaysia ni memang jarang sangat orang wat patung seret macam tu....kalo ada pon mungkin sebab ikotkan orang..haha...perasaan kiut mungkin jugak..huhu....boleh plak...by de way...salam perkenalan.

karmilaillang on 5 February 2012 at 07:42 said...

ya betul cik ratu, mungkin sebb teikutla tahu apa maksud pun, main gantung jak...salam kenal jugak

logorithm on 5 February 2012 at 17:08 said...

Bikin seram jer gantung anak patung camtuh kat belakang kereta. I rasa itu cuma diorang punya weird sense of humour jer kot?

Post a Comment

 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts