Sunday, 24 November 2013

Nah! cebisan buatmu adikku

Posted by karmilaillang at Sunday, November 24, 2013 0 comments

Ku tahu kau membaca.
Aku hanya seorang kawan
Yang hanya berpesan
Tetapi kau harus buat keputusan
Kerana aku tak tahu apa kau fikirkan.

Kerana aku seorang kawan
Aku lukis satu garisan
Aku juga punya pendirian
Dan takkan kuhulurkan bantuan
Sekiranya kau perlukan
Kerana kau punya tindakan
Bertentangan dengan kupunya pendirian.

Ini namanya kebebasan
Aku bebas mencaturkan
Harus bagaimana kehidupan
Kerna kita sama-sama berpendirian
Kenapa kau halakan kemarahan
Hanya kerna kita tak sehaluan?

Kalau kau laungkan kebebasan
Kau takkan pernah terasa dalam persaingan.

Jangan kerana kita tak sehaluan
Kau menuduhku membantutkan sebuah impian
Yang kau simpan.

Siapa aku untuk menghalang
Tetapi siapa kau untuk tidak membuka ruang.

Kerna kita kawan
Bukan bererti kita harus sepandangan

Thursday, 21 November 2013

Apabila Ahmad Ammar bertemu Bidadarinya....

Posted by karmilaillang at Thursday, November 21, 2013 0 comments
Assalamualaikum semua, terlalu lama rasanya tidak menulis apa2 di blog akibat terlalu sibuk dengan urusan duniawi dan menanggap masa yang diperuntukkan tidak mencukupi..huhuhuhu

Bermulanya cuti sekolah minggu ini, sy sendiri bernekad untuk mengupdate blog sambil bercuti-cuti Malaysia.. c:


Apabila Ahmad Ammar Bertemu Bidadarinya | Pasti ramai yang tertanya, siapakah gerangan empunya nama "Ahmad Ammar Ahmad Azam" yang dilihat istimewa ini.



Lewat kebelakangan ini, video berkaitan Ammar banyak dikongsikan di laman-laman sosial.
Namun ketika cerita dan video tentang dirinya berlegar, Ammar, pemuda berusia 20 tahun yang merupakan penuntut jurusan Sejarah di Universiti Marmara, Turki sebenarnya telah pun kembali ke rahmatullah bertemu dengan Rabbul Jalal pada 2 November lalu di sana kerana kemalangan yang melibatkan sebuah ambulan.



berikut adalah salinan/olahan dari beberapa artikel dari laman web yang menceritakan serba sedikit tentang biodata dan kisah ringkas allahyarham Ahmad Ammar.

Ahmad Ammar telah memilih bidang sejarah di Universiti  Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya.

Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman dan ibunya Puan Nur Azlina Aziz. Beliau merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).




Ahmad Ammar merupakan pelajar yang sangat cemerlang SPM di RMC, namun memilih menyambung pengajian di bidang Sejarah di Turki, bersama harapan dan perancangan kedua ibu bapanya juga, untuk menjadikan dirinya pemimpin negara kita yang pakar dalam sejarah khususnya Sejarah Uthmaniyyah, dan fasih bertutur di dalam bahasa Turki serta mendapat pendidikan di sana.

Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali. Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang.

Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia. Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria.  

Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria. Allahu Akbar! Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”.

Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik. Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad dalam angkatan pertama tentera kaum muslimin di dalam cubaan menakluk Kota Konstantinopel.


Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari.  Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan. Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari? Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain?



Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah.

Taqdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki. Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan. Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’:


“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi. Malah catatan terakhirnya dan di masukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi:



“Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting. Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.”


Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya Tn. Hj. Azam beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulan. Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara.

Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya. Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini.

Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar. Masya Allah Tabarakallah!


Al-Fatihah.



"Kami menghantar anakanda kami ke bumi AlFateh bagi mempersiapkannya untuk umat. Rupa2nya Allah mempersiapkannya untukNYA." - Puan Nur Azlina (bonda Allahyarham Ahmad Ammar)

"SubhanaLlah, AlhamduliLlah, ALlahu Akbar! Tiada ku duga pemergian Ahmad Ammar telah menghidupkan begitu banyak jiwa. Aku merasa begitu kerdil tika di tanyakan apa formula bagi mempersiapkan Ammar begitu rupa! Jujur aku katakan, sumbangan aku terlalu sedikit. Sekadar meletakkan visi dan misi yang aku impikan kepadanya. Rupanya, apabila ku nawaitukan anak ku ini untuk ALlah dan RasulNYA, perancangan ALlah berjalan dengan cara yang tiada mampu untuk aku membayangkannya. Apalagi untuk memahaminya. Pemergian Ammar mengajar aku banyak perkara mengenai KEBESARAN ALLAH ! Terima kasih Ya ALlah !" - Tuan Haji Ahmad Azam (ayahanda Allahyarham Ahmad Ammar)




Dia hanyalah satu sosok yang harus kita ambil pengajaran. Pengajaran betapa pentingnya mengetahui apa erti kita pergi menuntut ilmu. Untuk ummah....



Thursday, 5 September 2013

Kerana 20 sen - katanya lagi

Posted by karmilaillang at Thursday, September 05, 2013 0 comments
 

"Tak apalah harga minyak naik. Syukurlah Malaysia masih aman."

"Itulah macai. Bodoh. Pangkah BN lagi."

"Terima kasih, pengundi BN. Orang Malaysia kan kaya. 20sen apalah sangat."

Selain mengeluarkan/menulis ayat-ayat sarkasme atau kejian, sudah tidak adakah hujah ilmiah atau hujahan matang yang boleh kalian fikirkan?

Kenaikan 20sen memang memberi impak kepada kehidupan kita, sedikit atau banyak
. Saya juga akan melaluinya. Tangki minyak bukan boleh diisi dengan air hujan atau santan.

Kenaikan harga minyak pada saat pilihanraya baru sahaja selesai 4 bulan yang lepas sememangnya adalah tindakan berisiko dan bakal menjadi 'bahan' kempen politik parti alternatif. Tetapi, kadangkala tindakan tidak popular sebegini tidak dapat dielakkan, mengambil kira kepada situasi pasaran global, pergolakan antarabangsa yang menekan, tahap bekalan minyak negara, hukum/keperluan ekonomi, agihan subsidi, dll.

Sekalipun tindakan ini dilihat seolah menjerat diri atau menjatuhkan populariti kerajaan memerintah, tetapi rakyat tetap perlu memikirkan rasional di sebalik tindakan ini.

Dan sekalipun kita masih berasakan ini adalah tindakan yang tidak wajar, maka tampillah dengan pendapat yang matang dan enak dibaca. Agar isinya dapat dihadam dengan baik dan hujahnya dapat digunapakai untuk penambahbaikan.

Bukan saling mengeji 'mensarkiskan' semua.

56 tahun merdeka; adab sudah tidak utama.

Monday, 22 July 2013

Ramadhan 13

Posted by karmilaillang at Monday, July 22, 2013 0 comments
Ramadhan ke 11. 

In my life,
I dont have everything.
I just own something.
It's better than have nothing, rite:)

Wednesday, 10 July 2013

ini masalah....

Posted by karmilaillang at Wednesday, July 10, 2013 0 comments
 
Sesuatu yang hitam boleh jadi putih. Bergantung kepada persepsi diri. Minda kita dikawal oleh persepsi. Ada yang melihat masalah sebagai ujian. Ada yang melihat masalah sebagai bebanan. Itu juga persepsi.

"Aku tak boleh buatlah kerja tu. Susah! Mustahil boleh buat."

"Apa dia cakap tu. Macam bodoh je. Mengarut. Menyampah nak dengar!"

"Kau tak payahlah bajet rajin. Baca buku. Bukan boleh dapat A pun!"

Bla. Bla. Bla. Itu contoh kata-kata orang yang sentiasa berpersepsi negatif. Cakaplah apa-apa sahaja, semua perkara dipusingnya menjadi negatif. Tidak ada yang baik melainkan buruk-buruk belaka.

Saya rimas dengan orang yang negatif. Serius rimas.

Ya, masalah memang membebankan. Tapi kalau otak asyik fikir negatif, masalah tidak selesai pun. Merungut itu boleh sahaja tapi janganlah diamal setiap masa. Kehidupan ditangani dengan langkah dan tingkah, bukan keluhan yang tak sudah.

Tidaklah salah berkeluh kesah, itu lumrah. Tetapi andai setiap masa merungut sahaja, itu masalah.


Tuesday, 9 July 2013

Bila cerita tentang bola...... - kata Dia

Posted by karmilaillang at Tuesday, July 09, 2013 0 comments
 
Saya suka makan budu. Sedap. Sesekali rindu juga bersarapan dengan nasi bungkus di Kelantan. Cuci mata di Pasar Khadijah atau Wakaf Che Yeh. Rantau Panjang pun seronok. Yang nyata, Kelantan tidak perlu bangunan tinggi untuk mempamerkan keindahan negeri.

Berkunjung ke Johor juga mengujakan. Menghabiskan masa di Danga Bay adalah antara perkara yang tidak akan saya siakan. Menghayati keindahan laut dan teluk. Damai.

Rakan-rakan dari Kelantan dan Johor juga baik-baik belaka. Manis, cantik dan kacak.

Sekalipun saya berasal dari Sabah, tetapi saya tidak rasa terasing di bumi Malaya. Saya tidak melihat perbezaan yang nyata. Selok belok hampir sama. Lekuk jalan hampir serupa. Raut wajah semua pun manis juga.

Peliknya segelintir kita berseteru kerana negeri. Semangat assabiyah yang disatu atas prinsip kenegerian. Mengutuk dengan sindiran. Bersatu dengan kebencian.

Darah sama merah sekalipun mungkin rambut sudah berbeza tona. Jasad sama hamba sekalipun mungkin berbeza harta.

Malaysia tanah kita. Negeri cuma beza nama. Intinya masih sama. Kita, rakyat Malaysia.

*Final bola sepak Piala FA; jangan gaduh. Sokong pilihan hati. Jangan maki keji. 


saya selalu terlewat :)

Labbaika Ya Ramadhan

Posted by karmilaillang at Tuesday, July 09, 2013 0 comments
Assalamualaikum, Bismillahirrahmanirrahim..

Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu bahwa Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:

“Jika datang Ramadhan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutup pintu-pintu neraka dan syaitan dibelenggu.” 
(HR. Muslim)

Thursday, 4 July 2013

Cintaku Padamu =)

Posted by karmilaillang at Thursday, July 04, 2013 0 comments
 
Komen seorang Teman, berkaitan dengan cinta zaman persekolahan
" Saya mengaku saya bercinta semasa zaman persekolahan. Tingkatan enam. Mencintai seorang lelaki yang kini menjadi suami saya. Kami membawa percintaan kami dengan mengejar cita-cita kami. Belajar bersungguh-sungguh. Saling menasihat dan memberi semangat. Kadang hanya merenung dari jauh, kadang mengirim pesan dengan sesiapa, kadang berjumpa di hadapan taulan dan keluarga. Kami berusaha membawa cinta kami agar tidak sia-sia, agar tidak mengorbankan masa depan. Belajar tetap menjadi keutamaan. Dari sekolah sehingga ke universiti, begitulah kami sandarkan pada takdir ketentuan."

Saya bukan mahu mengangkat cinta kami di mata sesiapa. Saya cuma hairan melihat sebilangan remaja yang menganggap cinta itu cukup sekadar memberi rasa, berjumpa dan bermadah asmara. Seolah masa depan itu tidak penting. Seolah cinta sahaja cukup untuk mengenyangkan perut.

Realitinya, cinta tidak boleh beli beras! Cinta tidak boleh membeli keperluan harian!

Cinta bukan bermesej atau bergayut di telefon tak kira masa. Cinta bukan luahan rasa di dinding FB sahaja. Cinta itu usaha! Cinta itu belajar dan kerja! Cinta itu bukan sekadar madah rasa dan kata! Tolonglah buka mata, buka minda!

*Khas untuk sesiapa yang terasa. Semoga insaf dan berubah. Maaf zahir batin.

Thursday, 6 June 2013

Salam Israk & Mikraj...

Posted by karmilaillang at Thursday, June 06, 2013 0 comments

Thursday, 16 May 2013

Kenapa aku jadi Guru...

Posted by karmilaillang at Thursday, May 16, 2013 0 comments

Cakap seorang cikgu, Pn .... ;
...kau tidak sesuai jadi guru, kerana kamu terlalu banyak bakat dan potensi. bila jadi guru kau akan rugi. Tidak maksima bah potensi kau tu...

Cakap seorang lagi cikgu, Arwah Pn .... :
...kau jangan tiru dia. Dia sudah pandai. Dia jawab main-main supaya semua jawapan salah. Kau pula tiru dia. Nah semua sama, semua salah..
(walhal dia yg tiru aku...padan muka dia. siapa suruh tiru aku- Darjah 6 di SK (m) Bombalai)

Cakap seorang lagi cikgu,...:
Eh kau jadi cikgu? Bukan cikgu kah yang duduk paling belakang dalam kelas. Sudah duduk belakang bising lagi. Sekarang kau jadi cikgu pula...hahahaha
(Bekas guru kelas yg sudah jadi pengetua cemerlang) 

Seorang lagi cikgu cakap;
Kau mau kerja, tunggu! Kalau tidak mahu, balik!
- aku balik lah...apa lagi mahu tunggu!

Cakap seorang cikgu;
“Saya tidak percaya ada orang yang bodoh dalam dunia ini. Siapa yang belajar pasti akan jadi pandai. Ingat tiada orang yang bodoh. Jadi sekarang belajar!”

Dari emak aku;
“ Kenapa kau dapat buku buruk. Pigi ambil bata sama papan. Kita kasi tindis supaya lurus.”
Besok pagi, memang buku tu lurus dan cantik sedikit.
- Sebenarnya budak-budak tidak terurus pakaiannya macam aku akan dapat buku yang buruk. Analoginya mudah. Baju pun tidak terurus ini pula buku teks. Dibagilah buku yang buruk.

Dengan kawan aku; 
Kawan : “Kenapa kau jalan laju. Panas bah ni”
Aku : “aku jalan laju pasal mau pijak bayang-bayang aku ni.”
Kawan : kau ni gilak bah kan....biar aku yang pijak bayang-bayang kau! Nah..nah...
Kami berlawan memijak bayang-bayang masing-masing. Hari itu dan hari-hari seterusnya kami sampai lebih awal di rumah.

Dari ustazah R;
Aku ; “ Ustazah, aku, opss saya mintalah ni majalah kartun. Cantik-cantik bah lukisannya.”
Ustazah : “ Tidak payah. Bakar semua majalah ni.”
Aku ; “Sayangnya. Kamu bakarlah” aku minta kawan aku yang bakar. Tidak sanggup bah.
Majalah kartun - Gila-Gila. Kami jumpa majalah tu semasa bersihkan rumah ustazah tu. Dia baru pindah.

Kesan dari Guru Besar SK (M) Bombalai.
Guru Kelas : “ Guru besar cakap murid-murid yang jawab soalan nazir tadi memang berani dan pandai. Siapa yang jawab soalan nazir tadi?”. Murid-murid di dalam kelas. 
"Dia cikgu" sambil menunjuk ke arah aku...
- Mengoloklah tu...aku kan nombor 42 dari 46 pelajar dalam kelas huh!!!


kerana aku selalu diInspirasikan oleh orang lain. jadi aku mahu menginspirasikan orang lain dengan menjadi guru. itu saja.....

"Teachers are like flowers, they spread their beauty throughout the world"

It's not about the cake..
It's about the appreciation..

It's not about the money,
It's about their dedication..
Put aside our emotions,
we have a huge task to create a good generation..




HAPPY TEACHERS DAY TO ME,
FELLOW COLLEAGUES,
AND ALSO,
MY TEACHERS.

ALLAH SAJA YANG DAPAT MEMBALAS..

Wednesday, 15 May 2013

Hati-Hati......

Posted by karmilaillang at Wednesday, May 15, 2013 0 comments


5 Rahsia Di Bilik Hotel Yang kita WAJIB tahu 
(DI ULANG, TAK SEMUA HOTEL MACAM TU!)

Setiap orang mempunyai pengalaman tersendiri apabila menginap di sesebuah h
otel. Ada yang pernah menginap di hotel3 bintang, malah 5 bintang pun ada bergantung kepada kemampuan seseorang itu. Bukan semua hotel, diingatkan bukan semua hotel so jangan percaya 100%, kerana ini adalah sekadar kajian dan tidak semestinya ia berlaku di semua hotel. Kami taknak kena saman.


Oleh kerana staff pengemas bilik hotel selalunya di beri masa 30 minit atau kurang untuk mengemas satu bilik, kebanyakan peralatan di hotel tidak sebersih yang anda sangka. Kami bukan mahu menakutkan anda. Tetapi kami cuma mahu memberitahu. Berikut adalah 5 rahsia di bilik hotel yang patut anda tahu.

Rahsia 1 : Jangan Guna Gelas Di Bilik

Gelas di bilik anda mungkin berkilat. Tapi ia sebenarnya menjijikkan. Kebanyakan staff mengemas bilik tidak mencuci gelas itu, tetapi hanya mengelapnya saja. Dalam satu pendedahan oleh Fox News pada tahun 2007, kamera tersembunyi yang dipasang di hotel mewah bandar itu merakamkan yang gelas di bilik selalunya tidak dibasuh.

Kadang-kadang ia di sembur dengan pencuci tingkap dan dilap dengan tuala kotor. Ada yang membersihkannya dengan menggunakan sarung tangan yang sebelum itu digunakan untuk mencuci mangkuk tandas. Pilihan terbaik? Bawa cawan plastik dari rumah. Jika tidak pun, cuci dulu gelas dan cawan dengan air panas sebelum menggunakannya.

Rahsia 2 : Jangan Guna Cerek Air di Bilik

Ah! Cerek air di bilik hotel .. siapa yang tidak sukakannya? Memang best bila boleh membancuh teh dan kopi di bilik yang sejuk. Tetapi dalam satu pendedahan di dalam majalah Saloon, seorang pengemas bilik mengakui yang ada satu perkara yang pelik mengenai cerek air. Cerek sebenarnya kerap dijadikan tempat meletak kond*m terpakai.

Menurutnya, beliau mempunyai satu pen yang digunakan khusus untuk mengambil kond*m tersebut. Begini rutin pembersihan beliau. Pertama buang benda tersebut. Kemudian sembur pencuci, bilas dengan air panas dan ulang jika lekit cecair masih ada.

Tambahnya lagi, beliau terlalu kerap menemui sisa tersebut di dalam cerek sehingga apabila beliau menjerang air di rumah, beliau kerap terbayang apa yang terjadi di bilik hotel.

Kesilapan 3 : Pintu Hotel Mudah Dibuka

Tidak kisahlah samada anda bercuti di hotel bajet atau hotel mewah, bawa sendal pintu anda untuk keselamatan. Setiap kali anda berada di bilik, letak sendal di pintu. Mengapa?Sebab tak kiralah betapa canggihnya sistem keselamatan pintu anda, ia tidak se-selamat yang anda sangka. Sistem kunci rantai dan sistem kad elektronik mudah dibuka — tidak kiralah samada oleh orang luar ataupun staff hotel sendiri.

Jadi anda perlukan sendal anda. Walaupun murah, sendal pintu adalah cara paling efektif menghalang orang yang tidak dikenali dari masuk ke dalam bilik sewaktu anda, pasangan anda dan anak-anak sedang tidur.

Rahsia 4 : Jangan Guna Air Dari Paip Untuk Minum

Jika anda menginap lama di hotel, guna air mineral sebagai air minuman. Jangan gunakan air paip dari bilik air, terutamanya jika anda bercuti di kawasan yang mempunyai air tercemar dari sisa najis manusia dan racun serangga seperti di Cameron Highland. Kisah anak-anak cirit birit selepas pulang dari situ adalah perkara biasa.

Kalau itu belum membuatkan anda risau, pernah dengar kisah dua pelancong Britain di Cecil Hotel, Los Angeles? Tidak tahan dengan rasa air yang agak pelik mereka melaporkannya kepada pihak hotel. Setelah di selidiki, staff hotel mendapati bahawa selama ini memang mereka menggunakan air yang kotor untuk mandi, minum dan menggosok gigi. Kenapa ?

Kerana ada mayat seorang wanita Cina telah mereput lebih 2 minggu di dalam tangki air yang digunakan di seluruh hotel.

Rahsia 5 : Jangan Bersandar di Tingkap Bilik

Ya. Bersandarlah di tingkap bilik, jika anda ingin mati muda. Tingkap di bilik hotel selalunya tidak diperiksa dengan kerap, walaupun di bilik-bilik hotel mewah di dalam bangunan tinggi seperti di Kuala Lumpur. Setiap bulan, ada saja berita dari seluruh dunia mengenai kanak-kanak dan juga orang dewasa yang jatuh disebabkan mereka bersandar di tingkap hotel. Tidak kiralah samada hotel tersebut hotel murah atau hotel mewah, kedua-duanya tidak selamat. Tak percaya? Lihat apa yang anda jumpa bila anda google hotel window fall.

Kredit: Pen patah blog

Tuesday, 14 May 2013

Akhirnya Kembali.....Pandangan Beliau

Posted by karmilaillang at Tuesday, May 14, 2013 1 comments
Setelah lama tidak, berkesempatan untuk menulis dan berkongsi ceritaria, untuk bacaan dan ingatan buat diri sendiri, akhirnya saya meluangkan sedikit masa untuk becerita pandangan peribadi berkaitan isu yang baru sahaja berlalu....membaca laman sosial sahabat saya berkaitan pandangan beliau (Pn.Bieb) terhadap isu PRU13 baru-baru ini, saya terpanggil untuk berkongsi bersama pandangan beliau di blog ini.

Mengulas isu pasca PRU.

Isu keputusan PRU lewat. Ini bukanlah salah SPR. Kita semua sedia maklum ini adalah pertembungan sengit, paling sengit setakat ini. Di banyak kawasan, calon-calon meminta kiraan semula undi. Bayangkan kiraan semula bagi kawasan penduduk berjumlah ribuan orang, pasti mengambil masa lama. Kiraan undi dilakukan dengan mengangkat kertas undi satu persatu untuk diperlihatkan ke
pada wakil setiap calon di tempat kiraan undi. Itu semua mengambil masa. Angkat undi, perlihatkan kepada ejen, letak dalam tempat kiraan. Angkat lagi satu, perlihatkan lagi. Begitulah seterusnya hingga puluhan ribu undi selesai dikira. Kalau kira semula, kebas jugaklah tangan petugas SPR kira undi. Kasihan, janganlah mereka difitnah lagi.

Isu petugas SPR mencurigakan. Buat pengetahuan, petugas SPR termasuklah yang membawa peti undi dan mengira undi adalah mereka yang terdiri daripada pelbagai penyokong pro mana-mana parti. Bercampur aduk. Sebilangan besar guru, penjawat awam lain dan orang awam yang memohon menjadi petugas SPR sebelum ini yang menjadi ketua pusat mengundi, pengira undi, dll. Mereka bukan orang pilihan kerajaan. Ada juga kalangan pro PR dan bebas. Adalah mustahil mereka akan melihat sahaja penipuan berlaku atau bersekongkol dengan penipuan sekiranya parti yng mereka sokong sebelum ini dianiaya.

Isu bekalan elektrik terputus. Semasa bekalan elektrik terputus, dikatakan penipuan berlaku. Persoalannya, kenapa wakil calon, ejen calon masing-masing tidak teliti menjaga dan memerhati peti undi kawasan masing-masing? Dalam samar cahaya, tidakkah mereka melihat sekiranya kertas undi dimanipulasi sedangkan mereka duduk betul-betul di hadapan peti dan tempat kiraan undi?
Isu penipuan di Putrajaya. Ini lucu. Kata salah seorang penyokong PR, petugas SPR bersekongkol dengan BN kerana menyorokkan kertas undi dalam poket seluar sehingga Tengku Adnan menang. Kertas undi tu tebal. Petugas SPR yang berdekatan dengan peti undi cuma beberapa orang. Tengku Adnan menang dengan majoriti lebih kurang 5000 undi. Agak-agaknya, poket petugas SPR muat tak nak sorok 5000 undi? Alahai.

Isu PR kalah di kawasan yang diyakini menang dengan cara penipuan. Bagaimana pula dengan kekalahan Ali Rustam, Saifuddin Abudllah, Ghani Othman, Raja Nong Chik, dll? Kenapa SPR tidak hentikan bekalan elektrik dan tipu undi, seperti dakwaan penyokong PR? Sedangkan semua itu kawasan kubu kuat BN. Malah ditandingi oleh orang kuat BN. Yang itu SPR telus pula ya sebab PR menang?

Isu Obama. Ini kerja gila. Beberapa individu memohon agar Presiden Amerika campur tangan. Kononnya mereka dianiaya. Gila! Jangan jemput Amerika! Campur tangan luar hanya akan merugikan negara. Bahaya!

Sudah-sudahlah buat spekulasi. Jangan buat plot cerita sendiri, siap dengan ciptaan kronologi. Jangan provokasi. Jangan benci-benci. Hilangkan semua ketidakpuasan hati. Pilihan raya 5 tahun sekali. Akan datang, boleh pilih lagi. Rakyat sudah mengundi. Pilhan sudah diketahui. Politik parti tolak tepi. Ini masa bekerja, majukan kawasan sendiri. Pantau YB sana sini. Kalau YB malas, akan datang jangan pilih lagi.

Rakyat Malaysia perlu bersatu hati. Hormati keputusan majoriti!


setelah membaca, ulasan ini saya fikirkan  kita perlu berfikiran positif, bijak menilai bukan sekadar mendengar dan terus membuat kesimpulan sendiri.
Dan untuk sahabat sedaerah dan sahabat Alumni yang bertanding di atas tiket PAS bagi PRU13 baru-baru ini, saya mengucapkan tahniah kerana niat mereka untuk membangun bersama-sama rakyat.



Friday, 15 February 2013

Oppp Oppp....

Posted by karmilaillang at Friday, February 15, 2013 0 comments
Isu Psy & tajaan. Banyak yang berbunyi tentang isu ini. Encik/Puan, duit bayaran tu bukan menggunakan duit kerajaan Malaysia. PM yang kata. Kalau PM tipu, itu urusan PM dengan Pencipta.Kalau tak percaya, tunggu sahaja Laporan Audit. Atau gunakan sahaja kuasa mengundi. Tak perlu kutuk maki keji. Hari mengundi sila pangkah ikut pilihan hati.

Ada yang kata, duit tu lebih baik buat derma. Encik/Puan, kalau penaja tu mampu, biarlah mereka bayar Psy pun. Tak menjadi kudis untuk kita. Itu duit mereka. Kompeni mereka. Kepunyaan mereka. Macam mana kita tahu apabila mereka membayar Psy, mereka tidak melakukan aktiviti menderma, biasiswa, dll? 

Ada yang kata, baik panggil artis Malaysia. Ya. Betul juga. Artis Malaysia lebih murah bayarannya. Setuju. Tapi hiburan tetap hiburan, kan. 

Ada yang kata, kan lebih elok buat ceramah agama atau panggil Maher Zain. Encik/Puan, ini sambutan perayaan Tahun Baru Cina. Agak-agaklah kalau bagi cadangan pun. Mahukah mereka dengar ceramah agama atau nyanyian Islamik di Tahun Baru Cina?

Pemimpin pun tak payahlah tanya 'Are you ready for X' tidak kena pada masanya. Perayaan tu tanpa mengira apa-apa ideologi politik. Pergi atas dasar semangat muhibbah sudahlah. Tak perlu selit politik.

Akhir kalam, saya tak minat Psy. Tapi saya tak boleh halang minat orang lain. Kesimpulan, jangan maki, jangan tunjuk samseng gaduh sana-sini, jangan keji. Percakapan, penulisan dan perbuatan kita adalah cerminan diri kita sendiri.


by Puan Bieb..

Thursday, 14 February 2013

KALAU.....

Posted by karmilaillang at Thursday, February 14, 2013 0 comments

"Pohon yang tidak pernah berbunga dan berbuah ialah pohon 'KALAU' "

 Pahrol Mohamad Juoi'

Banduan 650...

Posted by karmilaillang at Thursday, February 14, 2013 0 comments
"Banduan 650."

Itu nama lain bagi saudari seIslam kita, Dr. Aafia Siddiqui.

Pada bulan Ramadhan 2011, si ibu menerima panggilan telefon dari Aafia yang terpenjara di Amerika . Ibunya pun menangis bila terkenangkan nasib cucunya harus melalui penderitaan, cucu laki-lakinya masih hilang, dan anak perempuannya masih tidak jelas bila akan bebasnya, kecuali dengan redha Allah. 

Tahukah apa yang Aafia katakan kepada ibunya?:

"Wahai ibu janganlah menangis, saya gembira!” (Subhanallah, kenapa dia gembira?) “Wahai ibu, setiap malam dalam mimpiku Rasulullah SAW mengunjungiku. Lalu Rasulullah SAW mengajakku untuk menemui isterinya Aisyah ra, dan mengenalkannya kepada isterinya dan beliau berkata pada Aisyah.. inilah puteriku Aafia..” Subhanallah. ( rujuk: http://tausyah.wordpress.com/2012/10/17/dr-aafia-siddiqui-seorang-ilmuwan-muslimah-pakistan-yang-di-perkosa-disiksa-dan-dilecehkan-di-dalam-penjara-beserta-pidato-lauren-booth-bahwa-aafia-kerap-bermimpi-bertemu-dengan-rasulullah-dan-aisya/ )

Siapakah Aafia?

Dr. Aafia Siddiqui dilahirkan di Pakistan dan menjadi rakyat Amerika merupakan satu-satunya saintis neurologi di dunia yang mempunyai PHD dari Universiti Harvard. Juga mempunyai 144 sijil dan ijazah kehormat dari institusi serata dunia termasuk dari MIT. Beliau juga seorang hafazan al-Quran dan seorang mujahidah. Tiada seorang wanita barat yang setara dan setanding dengan pendidikan beliau.

Beliau diculik bersama 3 orang anak kecilnya selama 5 tahun tanpa khabar berita sehinggalah 4 orang tahanan Bagram yang berjaya melarikan diri mendedahkannya tentang banduan 650 yang tidak ketahui namanya. Mereka hanya mengetahui dia adalah seorang wanita Pakistan dan seorang ibu yang dipisahkan dari anak-anaknya dan setiap hari mereka akan mendengar wanita tersebut menjerit akibat diseksa. Seterusnya Yvonne Ridley seorang wartawan Britain mendedahkannya secara besar-besaran di sidang wartawan tentang siapa sebenar banduan 650. Sejak dari itu seluruh dunia ingin tahu apa yang telah terjadi kepada Dr. Aafia dalam tempoh 5 tahun tersebut dari 2003-2008 dan apa kesalahan beliau dan kenapa tidak dibicarakan. Penipuan Amerika tentang tiadanya banduan wanita di penjara Bagram akhirnya terbongkar bersama skrip-skrip bodoh untuk meyelamatkan maruah FBI Amerika. ( Rujuk ucapan Yvonne tentang Aafia: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded )

Semasa di dalam tahanan di Bagram beliau diseksa dan dirogol setiap hari dan dinafikan haknya sebagai seorang wanita. Dipaksa menggunakan tandas lelaki dan bilik mandi yang terdedah dan boleh dilihat oleh pengawal-pengawal penjara. Situasi beliau sepanjang penahanan tersebut amat meyedihkan sehingga beliau hilang ingatan. Nasib anak-anaknya selama 5 tahun tersebut juga tidak diketahui oleh sesiapa sehingga sekarang.

Sehingga kini tiada dakwaan tentang kegiatan beliau bersama Al-Qaeda oleh pihak Amerika hanya melainkan dakwaan cubaan membunuh seorang askar Amerika dan FBI semasa di dalam tahanan di Afghanistan. Amat pelik apabila perbicaraan ini dilakukan di Amerika sedangkan kesalahan tersebut dilakukan di Afghnistan. Juga tiada bukti yang beliau melakukan cubaan bunuh melainkan beliau ditembak di perutnya sesama di dalam tahanan oleh askar Amerika kononnya untuk keselamatan diri. ( rujukan: http://luv-ima.blogspot.com/2010/07/banduan-650-dr-aafia-siddiqui.html )

Aafia kekal di pusat tahanan Amerika di Fort Worth, Texas, dengan keadaan tahap kesihatan yang amat teruk, beliau juga sering dihadapkan dengan penghinaan yang memalukan, dibogelkan dan di siasat seluruh rongga dengan cara yang amat menghinakan setiap kali beliau menerima pelawat secara sah ataupun selepas muncul di mahkamah. Beliau kemudiannya menolak untuk berjumpa dengan para peguambela beliau. Satu laporan juga menyatakan bahawa beliau berkemungkinan menghidap kerosakan sel-sel otak dan sebahagian dari usus kecil beliau telah dipotong dan dibuang. Peguamnya berkata bahawa Aafia menunjukkan gejala-gejala yang konsisten dengan penghidap Tekanan Perasaan Disebabkan Trauma (Post Traumatic Stress Disorder).

Skrg tahun 2013, tiada kata pembebasan untuk saudari seIslam kita ini. Beliau dijangka dibebaskan pada 08-06-2083. 


Tiada apa yang mampu kita lakukan. Hanya doakan yang terbaik buat beliau. Moga Allah menolong bukan sahaja beliau, malahan tahanan2 Muslim dan Muslimat di penjara2 Yahudi di luar sana. Andai beliau mati di dalam penjara dalam keadaan dianayai sedemikian rupa, mati beliau adalah mati syahid.

"Ya Allah! Tolonglah mereka yang dizalimi. Tolonglah kami umat Islam! Aamiiin."
 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts