Tuesday 1 November 2011

7 minuman sihat penganti air putih

Posted by karmilaillang at Tuesday, November 01, 2011
Air putih merupakan kunci utama hidup sihat. Minum enam gelas air putih setiap hari dapat mencegah kita terkena penyakit, serta mengurangkan kedutan. Air putih bahkan dapat meningkatkan metabolisme. Namun apabila bosan dengan air putih, Anda juga boleh mencuba minuman lain.


ORANGE JUICE  (Jus Jeruk Murni)
Melindungi dari penyakit jantung. Antioksidan dalam jus jeruk membantu melindungi jantung kita, dengan memerangi peradangan yang dapat menyebabkan kerosakan pembuluh darah. Pertimbangkan ini, Orang yang makan makanan cepat larut dengan segelas jus jeruk punya lebih sedikit zat radikal bebas perusak arteri dalam darah dibandingkan dengan mereka yang memakan burger dan kentang goreng dengan air putih, satu hasil kajian dalam The American Journal of Clinical Nutrition. Bukankah itu sebab yang baik untuk memilih jus? Tapi perhatikan pula tingkat kandungan gulanya-satu gelas berisi 21 gram dan 122 kalori.
  
Chamomile Tea  (Teh Kamomil)


Boleh membuat kita tenang. Orang yang meneguk ekstrak chamomile setiap hari selama dua bulan merasa perasaan cemas di dalam dirinya berkurang, hasil kajian dari University of Pennsylvania di Philadelphia. Mudah untuk masuk pada mood mellow pada malam hari dengan segelas teh chamomile.


Cranberry Juice  (Jus Cranberi)


Dapat mencegah penyakit gusi dan infeksi saluran kencing. Kandungan semula jadi dalam jus dapat mencegah penyakit gusi dengan mencegah bakteria yang datang dari mulut. Jus Cranberry juga menyediakan 39 peratus dari keperluan harian untuk vitamin C per 8 ons, meningkatkan kadar kolesterol yang baik dan menjaga saluran perkumuhan dengan  baik. Satu tegukan berry memang baik.


Chocolate Milk  (Susu Cokelat)

Segelas susu skim coklat memberikan kandungan besar karbohidrat dan protein, membantu kita sihat setelah senaman. Atlet yang mengambil semasa latihan dapat mengurangkan kadar kerosakan otot setelah empat hari berlatih secara berterusan berbanding mereka yang meminum air putih atau minuman kesihatan  lainnya, sesuai dengan dengan penemuan kajian daripada  American College of Sports Medicine di Seattle. Ini bermaksud lebih sedikit rasa sakit dan kepenatan, sehingga kita dapat kembali ke gym dan mula berlatih lagi. Cukup 2 sudu coklat  dan air yang memiliki kurang dari 20 g gula ke dalam susu yang kita minum.


Green Tea  (Teh Hijau)

Dapat menjaga berat badan stabil. Tikus yang dijadikan kajian untuk meminum teh hijau sebanyak 22 peratus mempunyai kemungkinan kenaikan berat badan adalah rendah daripada mereka yang hanya  meminum teh biasa, menurut penelitian di Jurnal Internasional Obesitas. Polyphenol dalam minuman ini membuat metabolisme di dalam diri kita dan  lebih mudah membakar lemak dalam tubuh. Tambah lagi, Antioksidan dalam teh hijau dapat mengurangi risiko terkena kanser dan penyakit jantung. 

Tomato Juice (Jus Tomat)
Dapat menurunkan risiko kanser dalam badan kita. Kandungan sarat vitamin dalam buah dan lycopene, melindungi dari kanser. Cubalah dengan tambahan rempah-rempah dan batang seledri koktail setiap kali waktu pagi
  
Black Tea (Teh Hitam)
Dapat membantu menghindarkan  kanser kulit. Kandungan yang terdiri dari flavonoid, antioksidan membawa zat antikanser. Penelitian menunjukkan bahawa meminum secangkir teh atau lebih sehari dapat menurunkan risiko timbulnya sel karsinoma skuamosa di dalam tubuh, sel yang terdapat di kanser kulit, sebanyak 30 peratus samada panas atau sejuk, teh hitam adalah tambahan yg lazat untuk cara merawat kulit kita dan cara yang baik untuk bangun  pagi berkat kandungan kafein di dalamnya 



5 comments:

cici tembikai on 2 November 2011 at 05:53 said...

0_0 really ? but to be honest , semua tu mahallll -.-'' air putih jugak jimat . haish .

btw , pernah rasa green tea with jasmine? eeeuww teruk rasanya

karmilaillang on 2 November 2011 at 09:10 said...

yala..agk mahal...air putih jugk tetp d hati..

dalila on 2 November 2011 at 16:45 said...

terima kasih info ni.. :)

IxoR@ on 6 November 2011 at 00:31 said...

good info...

banyakkan minum air untuk kesihatan....

=)

Rou Drasagi on 1 November 2016 at 11:43 said...

coklet milk paling best ! jus tomato no tq huhu

Jaga kesihatan anda, keluarga dan rakan2 anda juga dengan meminum air yg bersih :)

https://cuckoodrink.blogspot.my/

Post a Comment

 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts