Tuesday, 31 January 2012

Petua O petua

Posted by karmilaillang at Tuesday, January 31, 2012

Memandangkan semua cik kak dan cik puan suka makanan yang bergoreng, kadang kita tak tahu kalau sedang memasak tu kadang minyak selalu jak memercik keluar, secara tidak lansung akan menyebabkan kulit kita terluka dan mengotorkan dapur ^-^. Hari ni nak kongsi petua mengelak minyak memercik keluar untuk cik kak dan cik puan praktikan, bagi yang dah tahu selamat la dan yang tahu bolehlah cuba...

Cubalah salah satu petua di bawah untuk mengelakkan percikan minyak ketika memasak:

1) Ambil sedikit daun pisang, carik-carikkan dan masukkan ke dalam kuali. Setelah daun tersebut kering dan hangus, keluarkan dan buan.

2) Masukkan sedikit garam kasar ke dalam minyak yang telah dipanaskan. Kemudian barulah menggoreng atau menumis.


kreditt : 101petua

11 comments:

Nora & Adhwa on 31 January 2012 at 11:42 said...

Salam perkenalan.. Nice Blog..!!

Sudah Follow anda, kami ada menjual tudung & shawl yang cantik dan menarik, mari melawat blog kami: http://vanillawardrobe88.blogspot.com/

Happy Shopping..!! :)

Tea on 31 January 2012 at 11:57 said...

tak suka aktiviti menggoreng.. sakittt tau minyak panas..

Fatin Shahira on 31 January 2012 at 12:02 said...

suke suke ^_^ thanks :) for sharing

Sam Banjamin on 1 February 2012 at 03:59 said...

thanks for sharing... nanti try time nak gorng nugget..

~♥ iella ♥~ on 1 February 2012 at 13:32 said...

Goreng ikan keli sgt memerlukan petua nie..

http://fadthnwan.blogspot.com/

karmilaillang on 1 February 2012 at 13:42 said...

cik nora : terima kac, nanti sy p shopping dekt blog awak
^-*

karmilaillang on 1 February 2012 at 13:43 said...

cik Tea : namanya jugak minyak panas..mestilah sakit.

karmilaillang on 1 February 2012 at 13:43 said...

cik Fatin : sama2, cuba nanti ya

karmilaillang on 1 February 2012 at 13:43 said...

Sam : ahahahhah, tak yalah cuba klu setakat goreng nugget

karmilaillang on 1 February 2012 at 13:44 said...

cik iella : ya, bolehla sgt cuba untuk goreng ikan keli...ikan keli tue, kompom melutup2..salam kenal

Azrul Nizam on 6 June 2014 at 12:29 said...

Lg 1 petua..letak belanga diatas dapur..jgn nyalakan api.lepas tu ambik kunci keta ajak semua org makan kat luar.pasti tangan x kena percikan minyak panas dan dapur sentiasa cantik

Post a Comment

 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts