Friday 16 October 2015

Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus

Posted by karmilaillang at Friday, October 16, 2015
Daripada Ustaz Syahidan (KUIS)


......Lafazkan Assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yang memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus  beri salam setiap kali masuk ke mana-mana pintu (kecuali bilik air) sebab port-port syaitan kebiasaannya di pintu-pintu. 

..... Lazimi membaca membaca dan memasang ayat suci Al-Quran di rumah.

..... Gunakan semua bilik yang ada di dalam rumah

..... Tutup tong sampah dan jangan biar sampah bertaburan seperti tulang dan lain-lain sebab itu semua makanan jin.

..... Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam-malam elakkan buka pintu atau tingkap sebab angin malam tidak elok untuk badan dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan "kenderaan" jin adalah angin.

..... Angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dengan sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yang terhampar pada waktu maghrib dan ke atas.

.... Kalau orang tidur mengigau, sentuh dan kejutkan dia

.... Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal di atas badan.Orang perempuan bila tidur, rambut kena letak bawah kepala (jangan lepaskan ke atas bantal)

.... Bagi rumah yang pintu-pintunya berhadapan dengan pintu lain, tutup salah satu dan buka salah satu. Sebab pintu-pintu yang saling berhadapan boleh jadi laluan makhluk halus.

.... Kalau terlupa bagi salam masa masuk rumah, Keluar semula dan masuk balik dengan bagi salam.

.... Elakkan ketawa dan bersedih yang berlebihan

.... Elakkan duduk di pintu

.... Selalu-selalu baca surah Al-Baqarah

.... Selalu alih-alihkan barang dalam rumah, Jaga suasana balik dalam  rumah, jangan buat perkara lalai sebab benda-benda macam ini yang tarik perhatian makhluk halus. Jin/Syaitan suka berdampingan dengan manusia yang kelalaian.

0 comments:

Post a Comment

 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts