Friday 28 October 2011

5 kesilapan wanita dalam menjaga kesihatan

Posted by karmilaillang at Friday, October 28, 2011

5 KESILAPAN WANITA DALAM MENJAGA KESIHATAN

1. MEMAKAI KASUT TUMIT TINGGI
Pemakaian kasut tumit tinggi boleh menyebabakan masalah postur, tekanan yang berlebihan pada sendi dan penyakit seperti sakit belakang,kecederaan urat. Di nasihatkan supaya menggunakan menggunakan kasut tinggi yang tidak melebihi 1.5 inci

2. MEMBAWA HAND BAG YANG BERAT
Membawa hand bag yang berat boleh membaca kepada masalah belakang yang serius dan masalah leher kerana beban yang terpaksa dipikul diatas bahu pada setipa hari. Walaupun kesannya tidak dapat dirasa sekarang tetapi dibasihatkan supaya ubah tabiat ini dengan membawa benda penting dan tukar hand bag yang lebih kecil. Takkan nak tunggu kena baru nak berubah.

3. TIDAK MENANGGALKAN SOLEKAN SEMASA TIDUR
Akibat terlalu penat, kadang-kadang wanita tertidur tanpa menanggalkan solekan pada muka. tabiat ini boleh menyebabkan liang-liang roma tersumbat akibat dari kotoran dan minyak yang terkumpul semasa melakukan aktiviti harian. Selan itu juga, mata boleh gata-gtal jika solekan pada mata tidak ditanggal

4. MENGGUNAKAN SAIZ BRA YANG SALAH
kajian menunjukkan ia boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang boleh berlaku termasuk sakit pada belakang, leher dan buah dada, sesak nafas, kerengsaan kulit, masalah peredaran dan juga cepat marah. Dinasihatkan supaya berhati-hati semasa membeli.

5. TIDAK CUKUP TIDUR
Statistik menunjukkan bahawa masalah tidur memberi kesan lebih ramai terhdap wanita daripada lelaki. Tidur boleh mempengaruhi tekanan darah wanita dan perasaan (mood) yang lebih daripada lelaki. Dibasihatkan supaya wanita mendapatkan tidur yang cukup setiap hari.



sumber : Facebook

1 comments:

The Medical Duo on 30 October 2011 at 01:16 said...

http://synergistichatidoktormuda.blogspot.com/2011/10/endometriosissakit-ketika-haid.html

Salam alaik karmila..jemput baca entry perubatan kami yg terbaru ok? :)

Post a Comment

 

Anugerah Cinta Copyright © 2012 Design by Asrarqulub Arts Asrarqulub Arts